Verklaring ChristenUnie Leiden e.o. in verband met debat opvang statushouders en spoedzoekers

dinsdag 04 mei 2021 17:22

Afgelopen week heeft de gemeenteraad van Oegstgeest ingestemd met het plan tot tijdelijke huisvesting van erkende vluchtelingen (statushouders, via het COA), en zogenaamde ‘spoedzoekers’ (zoals Oegstgeestenaren die in scheiding liggen, via de organisatie Divorce Housing). Deze organisaties krijgen beschikking over de leegstaande gebouwen achter het gemeentehuis. De ChristenUnie is overtuigd voorstander van dit plan en zet zich, binnen en buiten de raad, in om dit met zo groot mogelijk draagvlak te verwezenlijken.
Binnen de gemeenteraad van Oegstgeest heeft de ChristenUnie geen zelfstandige raadszetel, maar is er binnen de CDA-fractie een zetel voor ChristenUnie-lid Ingrid van Dillen. Binnen de fractie is de afgelopen weken overlegd over mogelijkheden om eventuele bezwaren die bij omwonenden leven het hoofd te bieden. Uitgangspunt is voor de ChristenUnie, net als voor het CDA, dat wij een diepe verantwoordelijkheid voelen om mensen te helpen die steun, medeleven en een dak boven het hoofd nodig hebben. Ingrid van Dillen heeft dan ook de volle steun gekregen van het bestuur van de ChristenUnie Leiden e.o. om zich hiervoor in te zetten.
Tegelijkertijd nemen wij, samen met het CDA, zorgen van omwonenden serieus. Een van die zorgen betreft een mogelijke toename van aantallen personen die, te voet of met vervoersmiddelen, de aanpalende wijken zouden kunnen doorkruisen of daar parkeren. Daarbij zal het zowel om bewoners als bezoekers en medewerkers van de panden gaan. Daarom is vanuit de raad gevraagd om een verkeers- en parkeeronderzoek voor de omgeving uit te voeren. Echter, de formuleringen die daarbij gebruikt zijn konden de indruk wekken dat de te huisvesten statushouders en/of spoedzoekers geweerd zouden moeten worden in aangrenzende straten. Als bestuur van de ChristenUnie zijn we er van overtuigd dat dit niet de intentie was, maar woorden doen er toe. En dus had zelfs de indruk dat verschillende mensen verschillend behandeld zouden gaan worden, in het raadsdebat en in de ingediende motie niet gewekt mogen worden. Als ChristenUnie realiseerden we ons dat de gekozen woorden de indruk van stigmatisering en uitsluiting konden wekken. Ons raadslid Ingrid van Dillen heeft daar vooraf binnen de fractie bezwaar tegen gemaakt. We nemen er afstand van dat de motie desondanks op deze wijze is ingediend en besproken.
Voor de ChristenUnie staat voorop dat ieder mens gelijkwaardig is en zo behandeld moet worden. Daar zet de ChristenUnie zich onvoorwaardelijk voor in, ook binnen de gemeenteraad van Oegstgeest. Ook bij het huisvesten van medemensen die hulp en huisvesting nodig hebben. Zodat zij zich werkelijk welkom mogen voelen in Oegstgeest, in onze samenleving.
Namens het bestuur ChristenUnie Leiden e.o.,
Rien Timmer, voorzitter